איך מנצחים תביעת לשון הרע בניצחון טכני

שופט מחזיק ביד כתב תביעה בלשון הרע, ודוחה אותה

הפרוצדורה בתביעות לשון הרע – למה כל פרט קטן קובע

בתביעות לשון הרע, לא פעם נדמה כי העיקר הוא מה נאמר – ולא איך הדברים מתנהלים. אך המציאות המשפטית שונה: כללים פרוצדורליים ברורים קובעים כיצד יש להגיש מסמכים, למסור ראיות ולהתנהל מול הצד השני ובית המשפט. חריגה מהם עלולה להפוך תביעה בעלת פוטנציאל, לתביעה שדינה מחיקה – עוד לפני שנבחנה לגופה.

פרוצדורה היא לא רק "טופסולוגיה". מדובר בתקנות מחייבות שמסדירות את ניהול ההליך. מתי מגישים מסמך, באיזו דרך, למי בדיוק, ואיך מוודאים שהתקבל – כל אלה נראים אולי "קטנים", אבל בבית המשפט הם עושים את ההבדל בין ניהול הליך לבין כישלון טכני.

פרוצדורה בתביעות לשון הרע

בתביעות לשון הרע, המשפט לא מסתפק בטענה כללית ש"הוציאו עליי דיבה". הדין דורש פירוט קונקרטי ומדויק של העוולה – והכללים לכך ברורים:

  • התובע חייב לצרף את הפרסום עצמו – כאשר מדובר בפרסום בכתב, הפרסום מהווה "מסמך מהותי" שחובה לצרפו לכתב התביעה.

  • התובע חייב להצביע על הביטויים עצמם – לא מספיק לצרף הקלטות או תכתובות, יש להפנות מפורשות לכל ביטוי שלשיטת התובע מהווה לשון הרע.

  • התובע חייב להצביע על כל רכיבי העוולה – כולל מי פרסם, מתי, בפני מי, ומה נאמר.

בתי המשפט חזרו וקבעו כי היעדר עמידה בדרישות אלו עשוי להוביל למחיקת התביעה על הסף – גם אם יש תחושת פגיעה אמיתית. בעניין שוורץ נ' אברמוביץ' נקבע כי על כתב התביעה לשאת את מלוא העובדות המקימות את עילת לשון הרע, לרבות מרכיב הפרסום. ואילו בעניין שטיינברג נ' שביט הודגש כי לא די בצירוף הפרסום – יש לציין אילו ביטויים בדיוק עומדים בליבת המחלוקת.

מקרה מהשטח – כשהחסן הנייד לא הומצא, התביעה קרסה

במקרה שבו ייצגתי את הנתבע (ת"א 17018-07-24), הוגשה תביעת לשון הרע שהתבססה, בין היתר, על הקלטות שהיו אמורות להימצא בהחסן נייד. אלא שהתובע נמנע מלהמציא את הנספח לנתבע או לתיק בית המשפט כדין, חרף שורה של החלטות מפורשות שניתנו במהלך ההליך.

בשל כך, נתן בית המשפט פסק דין שמחק את התביעה על הסף. התובע לא השלים עם ההחלטה, והגיש בקשה לביטול פסק הדין. בדיון שהתקיים בעקבות הבקשה, התבררה שוב ההתנהלות הרשלנית,ועל כן בית המשפט דחה את הבקשה לביטול פסק הדין, וציין:

"מדובר במחדל המצוי ברף גבוה ביותר, כמו העברת מדיה לצד שכנגד ואף הגשתה לבית המשפט, שנמשכה חודשים, כשהתובע לא מגיב לבקשות ולהחלטות".

מסקנתו של בית המשפט הייתה חד משמעית: המחדלים הפרוצדורליים - הם שהובילו למחיקת ההליך.

מה זה אומר לגביכם?

אם אתם מגישים תביעה – אל תניחו שעצם קיומה מספיק. חשוב להבטיח שכל צעד בהליך נעשה בהתאם לתקנות, עם תיעוד מסודר, תצהירים וראיות מוכחות.
אם הגישו נגדכם תביעה – ייתכן שיש טענות פרוצדורליות מהותיות שיכולות להביא למחיקתה, גם אם לכאורה "יש בסיס".

המלצות אופרטיביות:

  • וודאו שכל נספח הומצא כדין – אם אתם תובעים, וודאו שהעברתם את כל החומרים, ובאופן שניתן להוכיח.

  • הגיבו להחלטות – שתיקה מול החלטת בית משפט עלולה להתפרש כזלזול.

  • תעדו כל פעולה – שליחה, קבלה, אישורי דואר, קבצים – כל פרט חשוב.

  • אל תמהרו להסיק מסקנות – פנו לייעוץ משפטי מוקדם לבחינת מצבכם.


למה דווקא אני?

בתיקים מהסוג הזה – כל פרט חשוב. לי יש עין חדה לפרטים הקטנים ביותר. אני לא מפספסת שום חריגה, שום מחדל, ושום מועד. אני פועלת בנחישות ובדקדקנות, תוך איזון בין אסטרטגיה משפטית לבין הקשבה אמיתית למי שאני מייצגת. כשאני ניגשת לתיק – גם שגיאות "קטנות" של הצד השני הופכות לכלים משפטיים רבי עוצמה.

שתפו:
שופט מחזיק ביד כתב תביעה בלשון הרע, ודוחה אותה
המידע מעניין אותך?
לייעוץ ומידע נוסף השאירו פרטים:

מידע נוסף שעשוי לעניין אותך..

דילוג לתוכן